متخصصین دانشگاه John Hopkins امریکا با انجام دو پژوهش دریافتند که میتوان با بررسی لایه "رتین" ( پرده شبکیه چشم ) ، تا حدودی از وضعیت مغز افراد مبتلا به ام اس مطلع شد .
در تحقیق اول این دانشگاه ، با استفاده از روش Oct که در واقع نوعی اسکن از پرده شبکیه چشم است ، مشخص شد که افراد مبتلا به ام اس که در MRI آنها نشانه های التهاب وفعالیت بیماری وجود داشت ، در شبکیه چشم خود نیز التهاب داشتند. یعنی وجود ارتباط مستقیمی بین واکنش های التهابی مغز و چشم ، به اثبات رسید. در مطالعه دوم که ضخامت دو لایه داخلی شبکیه و میزان کوچک شدن مغز (آتروفی) بررسی شد و نتیجه این بود که در عزیزان مبتلا به ام اس که دچار آتروفی مغز شده بودند ، ضخامت این دو لایه از شبکیه هم کم شده بود. بنابراین رابطه مستقیمی بین از بین رفتن سلولهای عصبی در هر دو عضو ( مغز و چشم ) وجود دارد. با توجه به اینکه روش Oct با هزینه ای تقریباً معادل یک دهم MRI قابل انجام است و اشعه ای در آن بکار نمی رود ممکن است قابلیت این را داشته باشد که در ارزیابی میزان پیشرفت بیماری ام اس ( یا سایر بیماریها مانند آلزایمر ...) جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص دهد.
+ نوشته شده در پنجشنبه یازدهم آبان ۱۳۹۱ ساعت 17:55 توسط همدل
|
living Day to Day with Multiple Sclerosis
Living with Multiple Sclerosis is a daily battle. MS is the invisible disease or at least for most people. We fight many emotional and physical symptoms all the time. We need as much support as we can get. However due to the invisible symptoms we tend to not get a lot of support and that brings on more emotional stress which in return brings on more MS symptoms. A Vicious cycle.